پیشنهادی برای زنده ماندن سینما/ اکران آنلاین جام زهر نوشیدن است
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۹۳۶۶
یک کارگردان سینمایی با بیان اینکه "برخی فیلمها برای نمایش آنلاین بر روی صفحه موبایل یا تلویزیون ساخته نشده و باید بر روی پرده ۱۶ متری سینما به نمایش گذاشته شود" گفت: درهمین شرایط کشورهای پیشرفته دنیا راه حل های بسیاری پیدا کرده اند بنابراین ما هم باید بتوانیم از همین تهدید کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و تاحدودی سینما را زنده و درهای آن را باز نگه داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آرش زارع کارگردان فیلم سینمایی «وقتی پروانه شدم» که در گروه سینمایی هنروتجربه نمایش دارد، در گفتوگو با ایسنا، درباره ارزیابی شرایط کنونی فیلمهای روی پرده بیان کرد: چهار روز بعد از آیین رونمایی از فیلم « وقتی پروانه شدم» تعطیلیهای کرونا آغاز شد و حدود سهماه سینماها تعطیل بود و حتی بعد از بازگشایی سالنها، باز هم اکران این فیلمها فایدهای نداشت، زیرا به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی سینمادارها ۵۰ درصد از صندلیها را بلیت فروشی میکردند و همان ۵۰ درصد هم پر نمیشد.
او ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون فیلمهایی که برای گیشه ساخته شده بود فروش نداشتند، وای به حال فیلمهای هنرو تجربه. تا پیش از این شاید برخی خانوادهها هفتهای یک بار به سینما میرفتند اما در این شرایط کرونایی این امکان به شدت کاسته شده و در این بین چقدر ممکن است قرعه به نام تماشای یک فیلم هنروتجربه بی افتد. علاوه برآن گروهی هم که مخاطب فیلمهای هنروتجربه بودند برای تماشای فیلم به سینما نمیآیند.
این کارگردان با بیان اینکه "اکران، ساخت و نمایش فیلمها در این برهه قطعا باعث ضرر دیدن آنها خواهد بود" افزود: پیش تولید یک فیلمسینمایی را آغاز کرده بودم و قرار بود از فروردین ماه پروسه تولید آن آغاز شود، اما با وجود آنکه همه چیز آماده بود خودم تمایلی به ساختار نداشتم زیرا مگر چندبار میتوان یک فیلم را ساخت آن هم در شرایطی که وضعیت اکران مشخص نیست. قطعاً فیلمها خواهند سوخت و فیلمهای کوچکی که برای گیشه ساخته نمیشوند، تماما ضرر خواهند بود. بنابراین همه فیلمها به معنای واقعی کلمه محکوم به نابودی خواهند بود.
زارع درباره اکران آنلاین نیز گفت: بحث اکران آنلاین چیزی است که باید از پیش از به وجود آمدن چنین شرایطی بین مردم و مخاطبان جا میافتاد و به عنوان یکی از گزینههای تماشای فیلم مخاطب خود را پیدا میکرد اما این اتفاق نیفتاده است و تازه می خواهیم با قرار گرفتن در موقعیت جدید به این موضوع بپردازیم. بنابراین بعید میدانم در این شرایط ، کارگردانی بخواهد فیلمش را به صورت آنلاین نمایش دهد. نکته دیگر این است که فیلمهای سینمایی به شیوهای ساخته و طراحی میشوند که برای بهتر دیدن و درک کردن آن به پرده عریض سینما نیاز است.
او همچنین گفت: مدتی پیش قرار بود بیش از نیمی از فروش اکران آنلاین به تهیهکننده برسد، این در صورتی است که در سینما این میزان کمتر بود و با توجه به شرایط کنونی اکران آنلاین میتوانست به این شیوه کمک کند. در نهایت یک سری از فیلمها برای نمایش بر روی صفحه موبایل یا تلویزیون ساخته نشده و باید بر روی پرده ۱۶ متری سینما به نمایش گذاشته شود. برای سریالها یا فیلمهای تلویزیونی اکران آنلاین بهترین گزینه است اما برای فیلمهای سینمایی گزینه مناسبی نیست. خیلی از فیلمها به واسطه همین شیوه اکران به مرز نابودی رسیدند و ضرر بسیاری دیدهاند. تنها می توانیم خودمان را آرام کنیم و بگوییم همه جای دنیا همین اتفاق افتاده است و تنها نیستیم. این روش به نوعی جام زهر را نوشیدن و رسیدن به جایی است که دیگر هیچ راهحلی وجود نداشته باشد و صاحب فیلم مجبور شود برای برگرداندن بخش کمی ازهزینه فیلم به این شیوه روی آورد.
این فیلمساز در ادامه صحبتهای خود به راهحلی که اکنون در برخی سینماهای دنیا انجام میشود اشاره کرد و گفت: در سینماهای آمریکا اکنون ایده جالبی پیاده شده است، در واقع سینما دارها یک سانس را به طور کامل به فردی می فروشند؛ به این معنی که به طور مثال من همراه با تعداد محدودی از دوستان و خانواده ام یک سالن سینمایی را همراه با فیلمش به مبلغ مشخصی از سینمادار به نوعی اجاره میکنم. در این شیوه من با افرادی که میشناسم و میدانم علائم بیماری ندارند، میتوانم به تماشای یک فیلم بنشینم چون در غیر این صورت، وقتی که یک سالن سینما مملو از جمعیتی است که ما نمی دانیم،شرایط سلامتی آنها چگونه است امکان ابتلا به بیماری بیشتر می شود. اکنون در ایران به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی تنها ۵۰ درصد از سالن میتواند بلیت فروشی شود و بر این اساس با احتساب آن ۵۰ درصد و مقداری تخفیف، می توان سینماها را باز نگه داشت تا به فعالیت خود ادامه میدهند و مخاطبان هم میتوانند از این امکان استفاده کنند. بنابراین باید بتوانیم از همین تهدید کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و تاحدودی سینما را زنده نگه داریم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اکران آنلاین گروه هنر و تجربه اکران آنلاین یک فیلم ۵۰ درصد فیلم ها بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/